Tekstin on laatinut SKY-Kosmetologi ja Kosmetiikkaneuvoja Netta Saarinen

Aurinko ja iho

Kesäisin ihoa kannattaa helliä ulkoilmassa niin paljon kuin mahdollista, mutta ei suorassa auringonpaisteessa. Auringolta suojaaminen on tärkeintä mitä kesällä voi iholleen tehdä. 

Aurinko on hyvä ja paha sekä ihana ja kamala asia. Ilman aurinkoa elämää ei olisi, mutta samaan aikaan se voi olla uhkana elämälle. Otsonikerroksen muututtua ohuemmaksi, auringon haitallinen säteily on tunkeutunut voimakkaammin planeetallemme ja ihollemme. Auringosta johtuvat ihovauriot kehittyvät hiljalleen, kun iho altistuu auringolle. Tämä tapahtuu myös silloin kun iho ei pala. Ultraviolettisäteilyn tuhoisat vaikutukset iholle voivat näkyä kymmenien vuosien kuluttua tai jo aiemmin ihon ennenaikaisena vanhenemisena. 

On hyvä muistaa, että ihon ruskettuminen on aina ihon puolustusreaktio auringon säteilyä vastaan, kun se yrittää suojautua sen vaikutuksilta.

Kevään ja kesän aikana iholle on lisättävä aurinkosuojatuote. Kasvojen iholle suojakertoimen on hyvä olla +30 tai +50, koska kasvojen iho on paljon alttiimpi auringon haitallisille vaikutuksille kuin muut kehon osat. Aurinkosuojatuotteen voi laittaa ennen kosteusvoidetta ja/tai seerumin päälle. On huolehdittava, että aurinkosuojatuotteessa on sekä UVA (aging) että UVB (burning)-ominaisuudet. On hyvä muistaa, että tehokaskin aurinkosuojatuote säilyttää vaikutuksensa max. 2 tuntia, jonka jälkeen tuotetta olisi hyvä lisätä. Suihkutettavat suojatuotteet ovat oiva valinta meikin päälle laitettaviksi ja pitkin päivää lisättäviksi. 

Suorassa auringonpaisteessa oloa tulisi välttää klo 11-15 välillä, jolloin haitallinen säteily on voimakkainta. Kasvojen ja vartalon iho tulee aina suojata auringolta erillisen aurinkosuojatuotteen käytöllä! Myös suojaavan päähineen käyttö on suositeltavaa, sillä aurinko vaurioittaa hiuksia kuivattamalla ja hapettamalla hiusten väriä ja rakennetta. On hyvä huomioida, että aurinko säteilee myös pilvikerrosten läpi. Auringon vaikutukset ulottuvat siis iholle asti pilvisenäkin kesäpäivänä.

Kesällä hoitotuotteita voi vaihtaa suosiolla kevyempiin versioihin. Seerumit ja voiteet voivat olla kevyitä ja kosteuttavia. Kasvonaamioiden olisi hyvä olla viilentäviä, rauhoittavia ja suojaavia. Päivän ajaksi kasvoille voi laittaa hoitavan seerumin, silmänympärystuotteen, aurinkosuojatuotteen sekä kevyen meikkituotteen. Iho saa hengittää, eikä olo käy tukalaksi lämmön keskellä.

Aurinkosuojatuotteessa tulee olla sekä UVA (aging) että UVB (burning) -suojat.

Auringon ultraviolettisäteily tunkeutuu voimakkaasti ihoomme ja sen tuhoisat vaikutukset voivat näkyä vasta 10-20 vuoden kuluttua. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että huomioisit ainakin nämä asiat viettäessäsi aikaa auringossa:

1. Suojaa pääsi kunnollisella päähineellä ja silmäsi aurinkolaseilla.

2. Vältä oleskelua suorassa auringonpaisteessa klo 11-15 välillä.

3. Käytä ohuita, pitkähihaisia- ja lahkeisia vaatteita.

4. Käytä aurinkosuojavoidetta, jossa on sekä UVA (aging) sekä UVB (burning) - suojat sekä suojakerroin SPF 30-50. Kasvoille mielellään SPF 50+.

5. Ota huomioon, että aurinkosuojatuotteen teho kestää enimmillään 2 tuntia, jonka jälkeen sitä pitäisi lisätä.

6. Juo runsaasti alkoholitonta nestettä, kuten vettä tai mehua.

7. Vietä mahdollisimman paljon aikaa varjossa.

8. Peseytymisen jälkeen kannattaa kosteuttaa koko vartalo hoitavalla ja kosteuttavalla tuotteella.

9. Huomioi erityisesti pienet lapset, sillä heidän ihonsa on erittäin herkkä.

10. Muista, että auringosta ja ulkoilmasta voi nauttia monipuolisesti ilman, että ottaa turhia riskejä.