Tekstin on laatinut SKY-Kosmetologi ja Kosmetiikkaneuvoja Netta Saarinen

Ihon tarpeet eri vuodenaikoina

Neljä vuodenaikaa ovat suuri rikkaus ja niissä jokaisessa on kauneutta ja paljon hyvää. Eri vuodenajat aiheuttavat kuitenkin muuttuvia haasteita ja tilanteita ihonhoidolle. Pääsääntönä joka vuodenajalle toimii ihon hyvä puhdistaminen sekä kosteutus.

Talvi

Talvisin iholle kannattaa valita erityisen ravitsevia, vitamiinipitoisia ja kosteuttavia tuotteita, kuten öljymäisiä seerumeita, paksumpia voiteita sekä täyteläisiä naamioita. Talvella kannattaa iholle antaa ylimääräinen annos rakkautta ja huolenpitoa, sillä se joutuu todella koville. Lämpötilojen sekä eri sääolosuhteiden vaihtelut rasittavat ihoa useita kertoja päivässä. Vartalon iho saa olla suojassa vaatekerrosten alla, mutta kasvot ovat jatkuvasti alttiina pakkaselle, viimalle ja ilman kuivuudelle. Tuotteiden tulee olla ravitsevammat ja kosteuttavammat kuin kesällä. Mikäli huoneilma on todella kuiva, voi harkita ilmankostuttajan hankkimista.    

Kevät

Keväisin iho alkaa valmistautumaan kesän saapumiseen ja pärjää vähemmän tuhdeilla tuotteilla kuin talvella. Eli tuotteita voi alkaa vaihtamaan hieman kevyempiin, mutta kosteutustehon on vielä hyvä olla voimakas. Vitamiinipitoiset tuotteet auttavat ihoa kulkemaan kohti kesää. Aurinkosuojatuotteen käyttö on aloitettava heti ensimmäisten aurinkoisten säiden alettua, sillä jo kevätaurinko pääsee vaurioittamaan ihoa. Erillisen aurinkosuojatuotteen käyttö esim. meikkivoiteen alla on kannattavaa, sillä ne ovat tutkitusti tehokkaampia kuin tuotteessa jo valmiina olevat aurinkosuojakertoimet. Kasvoille laitettavan aurinkosuojatuotteen tulee olla suojakertoimeltaan vähintään 50.

Kesä

Kesäisin ihoa kannattaa helliä ulkoilmassa niin paljon kuin mahdollista, mutta ei suorassa auringonpaisteessa. Auringolta suojaaminen on tärkeintä mitä kesällä voi iholleen tehdä. Suorassa auringonpaisteessa oloa tulisi välttää klo 11-15 välillä, jolloin haitallinen säteily on voimakkainta. Kasvojen ja vartalon iho tulee aina suojata auringolta erillisen aurinkosuojatuotteen käytöllä! Myös suojaavan päähineen käyttö on suositeltavaa, sillä aurinko vaurioittaa hiuksia kuivattamalla ja hapettamalla hiusten väriä ja rakennetta. On hyvä huomioida, että aurinko säteilee myös pilvikerrosten läpi. Auringon vaikutukset ulottuvat siis iholle asti pilvisenäkin kesäpäivänä. 

Kesällä hoitotuotteita voi vaihtaa suosiolla kevyempiin versioihin. Seerumit ja voiteet voivat olla kevyitä ja kosteuttavia. Kasvonaamioiden olisi hyvä olla viilentäviä, rauhoittavia ja suojaavia. Päivän ajaksi kasvoille voi laittaa hoitavan seerumin, silmänympärystuotteen, aurinkosuojatuotteen sekä kevyen meikkituotteen. Iho saa hengittää, eikä olo käy tukalaksi lämmön keskellä.

Aurinkosuojatuotteessa tulee olla sekä UVA (aging) että UVB (burning) -suojat.

Auringon ultraviolettisäteily tunkeutuu voimakkaasti ihoomme ja sen tuhoisat vaikutukset voivat näkyä vasta 10-20 vuoden kuluttua. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää, että huomioisit ainakin nämä asiat viettäessäsi aikaa auringossa:

1. Suojaa pääsi kunnollisella päähineellä ja silmäsi aurinkolaseilla. 

2. Vältä oleskelua suorassa auringonpaisteessa klo 11-15 välillä.

3. Käytä ohuita, pitkähihaisia- ja lahkeisia vaatteita. 

4. Käytä aurinkosuojavoidetta, jossa on sekä UVA (aging) sekä UVB (burning) - suojat sekä suojakerroin SPF 30-50. Kasvoille mielellään SPF 50+. 

5. Ota huomioon, että aurinkosuojatuotteen teho kestää enimmillään 2 tuntia, jonka jälkeen sitä pitäisi lisätä. 

6. Juo runsaasti alkoholitonta nestettä, kuten vettä tai mehua. 

7. Vietä mahdollisimman paljon aikaa varjossa. 

8. Peseytymisen jälkeen kannattaa kosteuttaa koko vartalo hoitavalla ja kosteuttavalla tuotteella. 

9. Huomioi erityisesti pienet lapset, sillä heidän ihonsa on erittäin herkkä.

10. Muista, että auringosta ja ulkoilmasta voi nauttia monipuolisesti ilman, että ottaa turhia riskejä.

Syksy

Syksyisin iho alkaa valmistautumaan talven tuloon ja tuotteita voi päivittää hoitavampiin ja ravitsevimpiin. Ihon huolellinen kosteutus ja kesän tuoman elinvoiman säilyttäminen ja ylläpitäminen ovat syksyyn kuuluvaa puuhaa. Vitamiinipitoiset tuotteet auttavat ihoa matkaamaan kohti pimeää vuodenaikaa ja viileneviä sääolosuhteita. Syksystä voi siis alkaa siirtymään talven tuotteisiin.