Tekstin on laatinut SKY-Kosmetologi ja Kosmetiikkaneuvoja Netta Saarinen

Jalkojen hoito

Jaloilla on suuri vastuu ja rooli koko kehomme hyvinvoinnissa. Jalat rasittuvat päivittäin ja vaativat myös päivittäistä hoivaa ja huolenpitoa. Jalkojen terveys vaikuttaa koko kehon terveyteen ja monia jalkaongelmia voi ehkäistä hyvällä kotihoidolla. Tärkeintä jalkojen hoidossa on päivittäinen rasvaus pesun jälkeen. 

Kosteutus ja kuorinta

Jalkavoiteita on saatavilla lukuisia erilaisia, mutta tärkeintä olisi että ne kosteuttavat ja ravitsevat ihoa. Jaloille on hyvä käyttää juuri jalan iholle kehitettyjä voiteita, sillä jalkojen iho on paksumpaa kuin muualla kehossa. Jalat tarvitsevat runsasta kosteutusta päivittäin. On hyvä myös kiinnittää huomiota siihen, millaisella pesuaineella pesee jalat. Nestemäinen suihkusaippua pesee jalat hyvin, mutta jos huomaa jalkojen ihon kuivuvan liikaa, kannattaa kokeilla suihkuöljyä. Jalat olisi hyvä kuivata erilliseen pieneen pyyhkeeseen pesun jälkeen, ettei varpaanväleihin jää kosteutta, josta voi seurata ikävää hautumaa.

Jalkoja voi kuoria säännöllisesti, esim. kerran viikossa suihkun yhteydessä. Kuorinnassa voi käyttää rakeellista kuorintaa. Kuorinta poistaa kuollutta ihosolukkoa, pehmentää ihoa ja auttaa hoitotuotetta imeytymään paremmin. Kuorinnan yhteydessä on hyvä kuoria samalla myös varpaankynnet. 

Sähköisiä jalkaraspeja ei voi suositella kotikäyttöön lainkaan. Ne eivät ole iholle turvallisia ja suurin riski liittyy siihen, että niillä hioo ihon pintaa liikaa, josta seuraa väkisinkin ongelmia kovettumien muodossa, ainakin pitkäaikaisella käytöllä.

Kynnet

Myös varpaankynnet ja kynsinauhat kaipaavat omaa hemmotteluaan. Erilaiset käsille tarkoitetut kynsi- ja kynsinauhaöljyt ovat oivallisia tätä tarkoitusta varten ja sopivat myös varpaankynsille. Niitä on helppo laittaa vaikka yöksi. 

Kynsien säännöllinen lyhentäminen on tärkeää, mutta on hyvä muistaa että kynttä ei saa leikata liian lyhyeksi. Kynsi voi tulehtua ja kynnen tärkeä tehtävä on suojata sen alla olevaa kynsipatjaa. Varpaankynnet olisi hyvä leikata suoraan, eikä pyöristäen (sama pätee niiden viilaamiseen). Kynnen pyöristely voi edesauttaa sisäänkasvavan kynnen muodostumista. 

Kynsien viilaaminenkin olisi hyödyllistä. Mikäli ei itse taivu viilausasentoon, voi pyytää jotakuta läheistä siihen hommaan. Teräsviila on hyvä väline varpaankynsiin, sillä usein varpaankynnet ovat rakenteeltaan kovemmat kuin sormenkynnet. Ylimääräistä kynsi-ihoa voi työntää helläväraisesti kynnen pinnalta esim. appelsiinipuutikulla ja pehmentävällä öljyllä.

Kynsilakka on mukava piriste kynnessä ja se myös suojaa kynnen pintaa. Mikäli ei ole innostunut värilakoista, niin väritön lakka on hyvä vaihtoehto jos haluaa joskus suojata kynttään. Esim. talviaikaan kun iho ja kynnet voivat kuivua, väritön lakkakerros kynnen päällä on hyvä lisä kynnen suojaamiseen. Kynsilakanpoistoaineeksi on hyvä valita sellainen, jossa olisi mukana hoitavia ainesosia ja jossa olisi esim. öljyä mukana.

Vinkkejä jalkojen hyvinvointiin

Jos jalat hikoilevat paljon päivän aikana, niihin on olemassa helpottavia tuotteita. Erilaiset jalkasuihkeet ja jalkadeodorantit auttavat hajuun ja viilentävät ihoa. Jalkatalkit imevät ylimääräistä kosteutta pois ja auttavat hajuun. Talkkia voi myös laittaa varpaanväleihin. Hikoileville jaloille tärkeää on säännöllinen pesu, huolellinen kuivaus (myös varpaanvälit) ja hikoilua hillitsevän ja hajua poistavan tuotteen käyttö. Sukkien materiaaliin on myös hyvä kiinnittää huomiota, parhaiten hengittävät bambusta tai puuvillasta ja sekoitekankaasta valmistetut sukat. Jalkoja kannattaa tuulettaa aina kun mahdollista.

Varpaanvälit olisi hyvä tarkistaa vaikka peilin avulla säännöllisesti, ettei niihin pääse syntymään hautumaa. Hautuma, eli maseraatio syntyy kun ihoon jää kosteutta eikä ilma pääse kiertämään ahtaassa tilassa. Hautumassa iho alkaa pikkuhiljaa kuoriutua ja rikkoutua. Hautumat voivat haista pahalle ja ne voivat myös tulehtua. 

Hautumat ovat otollista alustaa erilaisille bakteereille ja sienikasvustoille. Jos käy ahkerasti yleisissä suihkutiloissa, uimahalleissa tai kylpylöissä, olisi varpaanvälien oltava ehjät. Jos jalat ja varpaanvälit hikoilevat runsaasti, voi niihin laittaa päivän ajaksi apteekeista saatavaa lampaanvillaa, joka imee luonnostaan tehokkaasti kosteutta.  

Jalkineiden tulisi olla hyvät, tukevat ja sopivat. Eri jalkineet eri tarkoituksiin on hyvä periaate. Jalkoja voi treenauttaa kesäisin kävelemällä paljain jaloin turvallisella pihamaalla tai rannalla. Jalkapohjan kotihieronta onnistuu tennispallon avulla. Pallo kannattaa laittaa sukan sisään, niin se ei karkaa. Jalkaa liikutetaan pallon päällä ja painoa voi laskea sen verran kun sopivalta tuntuu. 

Jos jalkoihin ilmestyy syylä, siihen saa tehokkaita kotihoitotuotteita apteekista. Syylän erottaa siitä, että siinä näkyy pieniä mustia pisteitä, jotka ovat verisuonen päitä. Känsässä taas puolestaan ei ole verisuonia, vaan ne muodostuvat toistuvasta mekaanisesta hankauksesta. Känsää ei voi poistaa itse, se täytyy hoidattaa ammattilaisella. Mikäli epäilee sieni-infektiota, kannattaa omalääkärin kautta viedä näyte laboratorioon. Noin kuukauden kuluttua saa varmistuksen siitä, onko sieni-infektiota vai ei ja sitten sitä voi alkaa hoitamaan.   

Pedikyyri kotona

Tarvikkeet: vati, merisuolaa tai kylpysuolaa, pyyhe, raspi tai hohkakivi, kynsileikkurit, kynsilakka haluttaessa, jalkavoide.

Kylvetä jakoja lämpimässä merisuolavedessä 5-10 min, jonka jälkeen niitä voi kevyesti raspata jalkaraspilla tai hohkakivellä. Raspi kannattaa kastella vedellä, sillä kuiva raspi voi rasittaa ihoa liikaa. Kylvetyksen jälkeen jalat voi kuivata hyvin ja sen jälkeen on hyvä lyhentää kynnet, kun ne ovat hieman pehmenneet kylvyssä. 

Seuraavaksi voi halutessaan laittaa piristävää lakkaa kynsiin. Lopuksi jalkoihin voi laittaa kosteuttavan ja hoitavan voiteen. Sukat auttavat voidetta imeytymään ihoon ja estävät tahraamasta lattioita tai lakanoita. Tämä kotihoito olisi hyvä tehdä kerran kuukaudessa. Jalkojen iho kiittää!