Ravinto

Vesi

Vesi on elämän eliksiiri. Aikuinen ihminen tarvitsee päivittäin vähintään kaksi litraa vettä, jotta suolisto toimisi tasapainoisesti. 

Liian moni juo vettä liian vähän. Keholle ei tee hyvää, jos se on kuiva. Veden juominen auttaa myös ihon kuntoon, koska kosteutusta täytyy tapahtua myös sisältäpäin. 

Mikäli ajatus kylmän veden juomisesta ei miellytä, voi vettä kaataa kannuun tai karahviin ja antaa olla hetken. Huoneenlämpöinen vesi voi olla helpompaa juoda.  

Kasvikset

Kasviksia tulisi syödä reilusti joka päivä. Niissä on valtavan paljon mm. vitamiineja, antioksidantteja, hivenaineita ja kuituja. 

Käytä ja kokeile rohkeasti erilaisia kasviksia ja laita niitä tuttujen ruokien sekaan ja kehittele itse uusia, ihania reseptejä.

 Kasviksista saa paljon hyvää voimaa ja energiaa. 

Hedelmät

Hedelmät ovat loistava vitamiinien, kuitujen ja antioksidanttien sekä hivenaineiden lähde. 

Hedelmistä voi loihtia mitä erilaisempia tarjottavia ja ne ovat mainio välipala sekä jälkiruoka. 

Nykyään muodissa olevat erilaiset smoothiet ovat loistava keino hyödyntää hedelmiä monipuolisesti.  

Marjat

Marjat ovat voittajia antioksidanttien ja vitamiinien sekä kuitujen ja hivenaineiden määrissä. 

Marjoja olisi hyvä nauttia päivittäin, sillä niistä saadut ravintoaineet huoltavat kehoa tehokkaasti. 

Marjoja voi hyödyntää lukuisilla eri tavoilla: mm. jälkiruoissa, koristeina, hilloissa, lisukkeina, salaateissa ja smoothieissa.

 Oman maan marjoja kannattaa suosia ja pakastaa niitä talven varalle.

Hyvät rasvat

Pähkinöistä ja siemenistä saa elimistölle välttämättömiä hyviä rasvoja. Pelkästään aivomme tarvitsevat hyviä rasvoja toimiakseen kunnolla. 

Pähkinät ja siemenet taipuvat monenlaiseen käyttöön, kuten esim. välipalaksi tai lisukkeeksi.

 Määrät on syytä pitää kuitenkin kohtuullisina, sillä jo pienessä määrässä on paljon rasvaa ja mitä elimistö ei pysty hyödyntämään, jää kehoon turhaan. 

Kaikki pähkinät ja siemenet ovat ravintoarvoiltaan loistavia hyvien rasvojen lähteitä, mutta muutamissa niitä on erityisen paljon, kuten saksanpähkinässä, mantelissa ja auringonkukansiemenissä.   

Proteiinit

Keho tarvitsee proteiineja toimiakseen kunnolla.  

Hyviä proteiinin lähteitä ovat kala, kananmunat, maitotuotteet sekä liha. 

Lisäksi runsaasti proteiinia saa palkokasveista, pähkinöistä ja täysjyväviljoista.

Mikäli urheilee paljon, tarvitsee keho silloin reilusti proteiinia. 

Huolehtimalla monipuolisesta ja tasapainoisesta ruokavaliosta turvaa elimistönsä proteiinin saannin.

Viljatuotteet

On hyvä suosia täysjyvätuotteita, koska niissä on enemmän kuitua ja ne ovat keholle ystävällisempiä. 

Liian moni kärsii viljatuotteiden aiheuttamista kehon ongelmista. Prosessoitujen valkoisten jauhojen määrää on hyvä vähentää, sillä niissä ei ole juurikaan hyödyllisiä ravintoarvoja. 

Vatsalle ystävällisiä viljoja ovat mm. kaura, ohra ja speltti. 

Kannattaa perehtyä eri viljojen ominaisuuksiin ja valita sieltä itselleen sopivin vaihtoehto.  

Herkut

Välillä itselleen täytyy antaa lupa herkutteluun. Mitä enemmän asioita itseltään kieltää, sitä enemmän niille antaa valtaa.

 Pääsääntöisesti tulee syödä terveellisesti ja monipuolisesti. Sokerin ja huonon rasvan määrää tulisi vähentää jokaisen ruokavaliossa. 

Silloin tällöin itselleen suotu herkkuhetki ei kaada maailmaa, vaan voi jopa piristää sitä.