Uni

Hyvä uni

Uni on ihmiselle elintärkeää. On hyvin yksilöllistä, kuinka paljon unta kukin tarvitsee, mutta keskimäärin unta olisi hyvä saada 7-8 tuntia vuorokaudessa. 


Unen aikana kehossamme tapahtuu paljon: aivot jäsentävät päivän tapahtumia ja sisäistävät uusia, opittuja asioita, koko keho lepää ja rentoutuu, verenpaine laskee ja kuona-aineet lähtevät liikkeelle. 
Iltarutiinien olisi hyvä olla rauhalliset ja toistuvat. 


Ennen nukkumaanmenoa olisi hyvä käydä lämpimässä suihkussa tai kylvyssä, nauttia lämmin juoma, kuten vaikka kofeiiniton iltatee ja syödä kevyttä iltapalaa. Sängyssä voi lukea kirjaa, joka on erinomainen keino rauhoittua unille. 


Iltaisin on syytä välttää alkoholia, kofeiinia, raskasta ruokaa ja raskasta liikuntaa, jännittäviä tv-ohjelmia sekä kännykän käyttöä.      

Makuuhuone

Pyhitä makuuhuone vain nukkumiselle, jos mahdollista. 

Tuo tilaan pehmeyttä väreillä ja tekstiileillä. Hanki hyvät verhot ja tarvittaessa myös pimennysverho. 


Makuuhuoneen yleisvalaistus saa olla pehmeä, mutta jos luet sängyssä, niin lukuvalon tulee olla tehokas. 


Älä laita sähkölaitteita, kuten televisiota tai tietokonetta makuuhuoneeseen. Kirjahyllyt tai runsaat koriste-esineet eivät myöskään luo seesteisyyttä tilaan. 


Makuuhuoneessa tulee olla rauhallinen, puhdas ja harmoninen energia.  

Sänky

Hanki itsellesi hyvä sänky, joka tukee kehoasi nukkuessasi. Kiinnitä myös huomio tyynyihin ja peittoihin.


 Pidä sänky puhtaana ja siistinä. Vaihda lakanat kerran viikossa ja tuuleta makuuhuone joka päivä.


 Imuroi patjoja säännöllisesti ja tuuleta tyynyt ja täkit. Pese petivaatteet 60 asteessa. 


Petaa sänkysi päivittäin, sillä sängynpeitto suojaa petivaatteita pölyltä. 


Piristä itseäsi hankkimalla kauniita tekstiilejä sänkyyn.