Tekstin on laatinut SKY-Kosmetologi ja Kosmetiikkaneuvoja Netta Saarinen

Ihonhoitovinkkejä

Ihon hyvinvointiin vaikuttaa yllättävän monet pienet asiat, joihin ei välttämättä kiinnitetä riittävästi huomiota. Noilla pienillä asioilla voi kuitenkin olla iso vaikutus ihon hyvinvoinnissa. Kun ottaa ne huomioon ja tekee tarvittaessa korjausliikkeitä, voi hyvät vaikutukset havaita hyvinkin nopeasti. 

Puhtaus ja kosteus

Iho on elimistömme suurin elin ja se ansaitsee sille kuuluvan hyvän hoidon. Iho nauttii puhtaudesta. Ihon huolellinen puhdistaminen päivittäin auttaa sitä ylläpitämään omia luonnollisia toimintoja sekä vastaanottamaan sitä hoitavat tuotteet. Huolellinen ihon puhdistaminen auttaa ihoa jaksamaan paremmin. Likainen iho ei voi hyvin eivätkä ihohuokoset pääse vapaasti hengittämään. Puhdas iho tarvitsee kosteutusta suojatakseen normaalien toimintojen ylläpitämiseen.

Ihon huolellinen kosteuttaminen päivittäin auttaa sitä ylläpitämään omia luonnollisia toimintoja sekä parantamaan vastustuskykyä. Huolellinen ihon kosteuttaminen auttaa ihoa jaksamaan paremmin. Kasvojen iho kosteuttamisessa on hyvä muistaa, että seerumit ja tehoampullit ovat niitä, jotka oikeasti kosteuttavat ihon huolellisesti hieman syvemmältä. Voiteet ja öljyt ovat taas niitä, jotka lukitsevat kosteuden ihon pinnalle, eivätkä päästä sitä karkaamaan. Vartalon iholle tarkoitetut kosteusvoiteet ja vartalovoit sekä öljyt riittävät mainiosti hoitamiseen ja kosteutukseen.

Sauna

Saunoessa olisi hyvä muistaa, että lämmin ja kostea löyly on iholle parempi vaihtoehto kuin kuuma ja kuiva. Iho puhdistuu paremmin ja ihohuokoset avautuvat ja valmistautuvat vastaanottamaan puhdistuksen ja kosteutuksen. Jos kasvojen iholla esiintyy couperosaa tai ne ovat ärtyneet/herkät, voi kasvoille laittaa suojaavan ja kosteuttavan naamion löylyn ajaksi. Naamion olisi hyvä olla koostumukseltaan paksumpi, ettei se valu silmille. 

Jos haluaa saunoa päivittäin, on muistettava kosteuttaa iho erityisen hyvin peseytymisen jälkeen. Jos hiukset alkavat kuivua runsaasta saunomisesta johtuen, voi hiukset kääriä pyyhkeeseen löylyn ajaksi ja toisinaan niihin voi laittaa kosteuttavan ja ravitsevan hiusnaamion.    

Pyyhkeet

Pyyhkeitä tulisi vaihtaa riittävän usein ja ne tulisi pestä 60 asteessa. Vartalopyyhe tulisi vaihtaa kerran viikossa ja käsipyyhe kaksi kertaa viikossa (useamminkin voi vaihtaa, jos pesee käsiä usein kotona). Kasvot tulisi kuivata painellen/taputellen erilliseen kasvopyyhkeeseen, jota vaihtaa usein. Jos kasvot kuivaa vartalopyyhkeeseen, tulee siirtäneeksi vartalon ihon bakteereja kasvoille. Pyyhkeet tulisi kuivattaa mahdollisimman ilmavasti, jolloin kangas kuivuu paremmin, eivätkä bakteerit saa niin runsasta kasvualustaa. Mikäli kasvoilla esiintyy tulehdusta, ärtyneisyyttä tai aknea, olisi kasvot hyvä kuivata kertakäyttöiseen nenäliinaan tai pyyhkeeseen, joka vaihdetaan päivittäin.

Vuodevaatteet

Vuodevaatteet tulisi vaihtaa riittävän usein, esim. viikon tai kahden viikon välein ja ne tulisi pestä 60 asteessa. Jos kasvoilla esiintyy paljon epäpuhtauksia tai aknea, tulisi tyynyliina vaihtaa kaksi kertaa viikossa. Yön aikana ihon pinnalta irtoaa bakteereja, talia ja kuona-aineita, jotka kulkeutuvat tyynyliinan pintaan. Makuuhuone olisi hyvä tuulettaa heti heräämisen jälkeen ja sängyn petaaminen kannattaa, sillä päiväpeite suojaa sängyn tekstiilejä mm. pölyltä. Tutkitusti parhain materiaali sängyn petivaatteisiin on silkki. Se antaa ihon hengittää luonnollisesti ja bakteerit/mikrobit eivät tartu siihen helposti.

Kodin huolto

Kotia huoltaessa ja siivotessa tulisi aina käyttää suojakäsineitä. Käsien iho joutuu koville jo runsaan käsienpesun kautta ja eri desinfiointiaineiden vaikutuksesta. Lisää rasitusta tuovat erilaiset siivoustuotteet ja kemikaalit. Käsien ihon tulisi olla ehjä, sillä rikkoontunut iho on aina tulehdusriski. Luontoystävälliset ja luonnonmukaiset pesu- ja puhdistustuotteet voivat olla myös käsien iholle parempi vaihtoehto.

Astianpesuaineissa kannattaa suosia luontoystävällisiä tai hajusteettomia ja Allergia-ja astmaliiton hyväksymiä merkkejä. Sama pätee myös pyykinpesuun. Voimakkaan tuoksuiset pesu- ja huuhteluaineet saattavat turhaan ärsyttää ihoa ja saada aikaan punoitusta, kutinaa tai kirvelyä. Nämä tuotteet voi myös hyvin vaihtaa hajuusteettomiin tai sitten voi käyttää luonto-ja ihoystävällisempiä vaihtoehtoja, kuten pesupähkinöitä ja pyykkietikkaa sekä eteerisiä öljyjä. Pyykki on puhdasta vaikka se ei tuoksuisikaan voimakkaalle!

Jos liikkuu tai urheilee säännöllisesti, vaatteitakin kuluu paljon. Liian tiuhaan tapahtuva vaatteiden pesu ei ole luonnolle tai iholle paras vaihtoehto. Nykyään monet liikuntaan tarkoitetut tekstiilit, ns. tekniset vaatteet kuivuvat nopeasti, joten ne tulisi tuulettaa hyvin ja ilmavasti käytön jälkeen. Tällä tavoin pesuvälejä voi hieman pidentää. 

Huoneilma

Kodin huoneita tulisi tuulettaa päivittäin, sillä raikas ilma tekee hyvää sekä iholle että kodille. Kuiva huoneilma (etenkin talvisin), vaihtelevat säätilat ja lämpötilojen vaihtelut eivät palvele ihoa hellyydellä. Iho joutuu jatkuvasti sopeutumaan nopeisiin muutoksiin. Kotiin voi hankkia kylmäksi vuodenajaksi ilmankostuttajan, joka helpottaa hieman kuivan sisäilman vaikutusta. Mikäli kostuttajaa ei halua pitää esillä ns. yleisissä tiloissa, niin tärkeintä olisi että siitä saisi hyödyn yön aikana, joten sen voi sijoittaa makuuhuoneeseen. Kun on kosteuttanut ihonsa hyvin yöksi, niin se saa vielä nauttia ilmasta tulevasta ihanasta kosteudesta. Näin iho saa uusiutua yön aikana rauhassa.

Ihon kohtelu

Iholle tulisi olla hellä ja huomaavainen ja sitä tulisi hoitaa rakkaudella. 

Monella on tapana kosketella tai nypläillä kasvojensa ihoa huomaamatta. Tämä on kuitenkin tapa, josta tulisi opetella pois. Käsien ja sormien kautta tulee siirtäneeksi ison määrän haitallisia bakteereja iholle. Ne voivat saada aikaan epäpuhtauksia (näppyjä), ihottumaa tai ärsytystä. Kasvoja tulisi kosketella vain puhtailla käsillä ja sormilla. 

Kaikenlainen ihon repiminen, esim. kynsien reunaihon repiminen, on haitallista koko keholle. Jos ihoa repii ja raapii, iho voi mennä rikki ja ärtyä tai jopa tulehtua. Jos kynnen vieressä on ylimääräistä kynsi-ihoa ja muodostuu ns. "lihatikku", sen voi leikata esim. pikkusaksilla pois. 

Myös kynsien pureskelu on huono tapa. Ensinnäkin kaikki kynnen alla olevat bakteerit siirtyvät suoraan suuhun ja kehon sisälle. Kynnen tehtävä on suojata kynsilevyjen alla olevaa kynsipatjaa. Jos kynnet pureskelee lyhyiksi, kynsipatja on altis tulehduksille ja voi kipeytyä todella paljon. Kynnet tulisi aina lyhentää kynsisaksilla tai kynsileikkureilla. Pureskellut kynnet eivät ole hyvännäköiset millään mittapuulla mitattuna.  

Tupakointi

Tupakointi on haitallista ja erittäin vaarallista terveydelle, koko keholle ja mielelle. Tupakoinnissa on ainoastaan haittapuolia, se ei edistä hyvinvointia millään tapaa. Tupakointi vähentää veressä kulkevan hapen määrää, pienentää solujen ja keuhkojen hapenottokykyä sekä vanhentaa soluja ennenaikaisesti. Tupakointi tuhoaa ihosoluja nopeasti ja aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista sekä alentaa ihon vastustuskykyä. Tupakoinnin myötä iho muuttuu harmaaksi ja elottomaksi. Usein tupakointi aiheuttaa lisäksi ihon rasvaisuutta, koska osa nikotiinista poistuu kehosta ihon läpi. Suun ympärille muodostuu runsaasti pieniä ryppyjä, jotka syntyvät suulla tehtävästä imuliikkeestä. Jos haluaa tehdä itselleen, terveydelleen ja iholleen suuren palveluksen, kannattaa lopettaa tupakointi heti. 

Aurinko

Suojaa, suojaa, suojaa! Tärkeintä mitä iholleen voi tehdä, on suojata se huolellisesti auringolta. Aurinko aiheuttaa iholle ennenaikaista vanhenemista ja osa auringon tekemistä vaurioista voivat olla todella haitallisia koko keholle ja terveydelle. Haastavaa on se, että osa auringon tekemistä vaurioista saattaa näkyä iholla vasta kymmenien vuosien kuluttua. On hyvä myös muistaa, että ihon ruskettuminen on aina ihon oma puolustusreaktio aurinkoa vastaan. Ihon ruskettuminen ei saisi olla tavoiteltava tai ihailtava asia, koska iho on ruskettuessaan suuressa stressitilassa. 

Kevään ja kesän aikana iholle on lisättävä aurinkosuojatuote. Kasvojen iholle suojakertoimen on hyvä olla +30 tai +50, koska kasvojen iho on paljon alttiimpi auringon haitallisille vaikutuksille kuin muut kehon osat. Vartalolle voi riittää aurinkosuojakertoimeksi 25-30. Aurinkosuojatuotteen pitäisi antaa imeytyä ihoon 20-30 min ennen aurinkoon menemistä. 

Kasvojen aurinkosuojatuotteen voi laittaa ennen kosteusvoidetta ja/tai seerumin päälle. On huolehdittava, että aurinkosuojatuotteessa on sekä UVA (aging) että UVB (burning)-ominaisuudet. On hyvä muistaa, että tehokaskin aurinkosuojatuote säilyttää vaikutuksensa max. 2 tuntia, jonka jälkeen tuotetta olisi hyvä lisätä. Suihkutettavat suojatuotteet ovat oiva valinta meikin päälle laitettaviksi ja pitkin päivää lisättäviksi.

Ulkoilu

Iho on aina alttiina ympäristön vaikutuksille. Etenkin kasvojen iho on paljaana vuodenajasta riippumatta, koska muut kehon osat saa suojaan vaatekerrosten alle. Parhain tapa huolehtia koko kehon hyvinvoinnista ulkoilun aikana vuodenajasta riippumatta on säänmukainen pukeutuminen. Talven pakkasilla kannattaa ehdottomasti pukea itsensä lämpimästi ja suojaavasti. Iho voi kylmettyä hyvinkin nopeasti ja siitä toipuminen ei ole aina itsestäänselvää. 

Kasvojen iho tulisi suojata edes kevyesti jokaisena vuodenaikana. Lämpötilojen sekä eri sääolosuhteiden vaihtelut rasittavat ihoa useita kertoja päivässä. Paras suoja syntyy kun iho on kosteutettu ja siihen on laitettu kevyt meikkituote. Meikkituotteeksi riittää vallan hyvin puuteri, meikkipuuteri tai kevyt meikkivoide (BB-voide, CC-voide). Lämpimänä vuodenaikana ja kevään auringossa, aurinkosuojakerroin tulee vielä lisätä mukaan.  

Liikunta sisätiloissa

Suuri osa ihmisistä harrastaa aktiivista liikkumista sisätiloissa. Osa käy liikkumassa aikaisin aamusta ja osa esim. työpäivän jälkeen. Liikkuessa ja hikoillessa olisi tärkeää, että kasvojen iholla ei olisi meikkiä tai että sitä olisi korkeintaan hyvin vähän. Hiki, ihon pinnalla olevat bakteerit ja tali sekä meikkituote yhdessä voivat tukkia ihohuokosia ja synnyttää epäpuhtauksia. Jos aikataulu on kiireinen, olisi hyvä jos meikit ehtisi pyyhkäistä kasvoilta meikinpuhdistusliinalla ennen liikuntahetkeä. Ihon on hyvä saada hengittää vapaasti aktiiviliikkumisen aikana.  

Stressi

Stressi ja etenkin pitkäkestoinen ja huono stressi ei palvele kehoa, mieltä tai ihoa. Stressi vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja voi aiheuttaa iholle tulehduksia, ärtyneisyyttä ja ihottumaa tai epäpuhtauksia. Monesti ihomme kertoo meille stressimme tason ja yrittää saada huomiomme kiinnittymään stressin vähentämiseen ja poistamiseen. Ihon viestejä tulisi katsoa tarkoilla silmillä, sillä tarkoitus olisi saada keho ja mieli tasapainoon. 

Jokaisella on elämässään hyvää ja pahaa stressiä. On täysin yksilöllistä, miten kukin tulee stressin kanssa toimeen. Tärkeintä olisi, että yrittää levätä mahdollisimman paljon, syödä hyvin, liikkua luonnossa ja hoitaa itseään ja ihoaan omien voimavarojensa mukaan. 

Joskus paras lääke stressin keskellä voi olla yksinkertaisesti lämmin suihku ja ihanan tuoksuinen suihkuvaahto, jonka jälkeen vartalolle voi levittää hoitavaa ja herkullisen tuoksuista kosteusvoidetta. Mieli virkistyy ja keho rentoutuu ja mikä parasta - iho hyötyy. Lämpimän suihkun jälkeen voi pukeutua mukavasti ja keittää itselleen teetä, jossa on mieltä rauhoittavia ainesosia kuten esim. laventelia tai kamomillaa.   

Ravinto

Ihoa hoidetaan sekä sisältä että ulkoa. Ravinto on suuressa roolissa ihonhoidossa eikä ole samantekevää, mitä syö tai juo. Monesti korjausliikkeet ruokavaliossa oikeiden ihonhoitorutiinien ohella ovat auttaneet ihon parempaan hyvinvointiin.

Vettä tulisi juoda runsaasti päivän aikana. Vähimmäismäärä on 2 litraa, sillä pelkästään suolistomme tarvitsee tuon kyseisen määrän toimiakseen. Ihon janoa tulee kosteuttaa myös kehon sisäpuolelta. 

Alkoholi kuivattaa kehoa ja ihoa. Runsas ja säännöllinen alkoholin nauttiminen vanhentaa ihoa ennenaikaisesti ja hidastaa ravinnosta imeytyvien ravintoaineiden kulkeutumista kehon hyödynnettäväksi. Alkoholin nauttiminen myös asettaa kehon stressitilaan ja sen tasapainoiset toiminnnot sekä aineenvaihdunta voivat häiriintyä. Iho ei hyödy millään tavalla alkoholin nauttimisesta.  

Hyvien rasvojen saantiin pitäisi kiinnittää huomiota päivittäin. Toimivia hyvien rasvojen lähteitä ovat mm. lohi, sardiini, sardilli, makrilli, avokado, oliiviöljy, täysjyvätuotteet, kaura sekä pähkinät ja siemenet (pieninä määrinä), etenkin saksanpähkinä, manteli, kurpitsansiemenet ja auringonkukansiemenet. 

Kasvikset, hedelmät ja marjat tekevät hyvää ja niistä iho saa tarpeellisia vitamiineja ja hivenaineita. 

Eri ruokavalioita on niin monta kuin on ihmisiäkin. Ei ole olemassa yhtä ainoaa oikeaa tapaa nauttia ravintoa. Jokainen tarvitsee välillä myös herkkuhetkiä ja vaihtelua. 

Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio tukee koko kehon, mielen ja ihon hyvinvointia. 

Ihonhoito on elinikäinen matka

Ihonhoidossa olisi aina hyvä muistaa, että iho todella on kehomme suurin elin ja sitä tulisi hoitaa aktiivisesti. Ihonhoidon tulisi olla hellää ja pitkäkestoista ennemmin kuin rajua ja nopeaa. Pysyvämmät tulokset saavutetaan pitkäkestoisella ja säännöllisellä hoidolla. Toistuvat rutiinit ja puhtauden ja kosteuden tarjoaminen ovat menestyksen avaimia ihonhoidossa. Oikeat tuotteet sekä niiden oikeanlainen käyttö ovat tukena koko elämänmittaisella matkalla oman iho parissa. 

Koskaan ei ole liian myöhäistä alkaa huolehtimaan itsestään ja ihostaan rakkaudella.